Den tredje sti til succes – Den allervigtigste person i hele din virksomhed

5. Den tredje sti til succes

Ved du hvem der er den allervigtigste person i hele din virksomhed?

Er det …

  • Din revisor?
  • Din advokat?
  • Din mentor?
  • Dine medarbejdere?
  • Dine kunder?
  • Dig?
  • ?

Min erfaring er: Din ideelle kunde.

Og lad mig sige det med det samme: Du bør, jeg hader at skrive skal, for det er jo dig, der bestemmer, kende din ideelle kunde bedre end dine konkurrenter.

Lad mig forklare.

Hvis du kan give udtryk for din ideelle kunders problemer og frustrationer, bedre end de selv kan.
Ja, så taler sandsynligheden også for, at din ideelle kunde tror, at du har løsningen på deres problem.

Du bør (eller måske rettere skal) altså kende din ideelle kunde rigtig godt.

I hvert fald hvis du vil skabe en virksomhed, som du mere end bare kan leve af.

For hvor kommer indtægterne fra? De kommer selvfølgelig fra kunderne.
Og det er da langt federe at de giver dig penge. I stedet for at du skal bede om penge.

Og ikke nok med det …

Her er, hvad der sker i din virksomhed, når du kender din ideelle kunde:

  • Færre omkostninger til at erhverve kunder
  • Gør din kommende marketing noget mere effektiv, succesfuld og profitabel
  • Du skaber produkter eller serviceydelser, som hurtigere bliver succesfulde, fordi du ved hvilke bevidste og ubevidste ønsker, krav og behov, du skal dække
  • Du kommer hurtige gennem faserne:
    • De kender dig
    • De kan li´ dig og
    • Du opbygger tillid og troværdighed.

Resultat:  
Du opbygger hurtigere gode og vedvarende relationer, som er bygget på tillid og troværdighed.
Og som bonus: Dine kunder køber fordi de stoler på dig.

Min pointe er:
Al virksomhedssucces stammer helt grundlæggende fra den person, du prøver at hjælpe med enten at

  • bevæge sig væk fra noget
  • frygt
  • frustration
  • ængstelse
  • usikkerhed
  • irritation
  • søvnløse nætter
  • eller i den anden ende opnå noget
  • deres mål
  • deres vision

Lad os lave en aftale:
Sælg noget som både potentielle kunder og kunder har givet udtryk for at de vil købe. Og lad være med at sælge noget, du udelukkende synes kunne være fedt at sælge.

Og med det mener jeg:
Det er og bliver meget lettere, at få potentielle kunder til at købe dit produkt eller serviceydelse – og blive ved med at købe, når du er fokuseret på:

  • Værdien
  • Udbyttet
  • Løsningen og resultatet

for dine potentielle kunder, når de bruger dit produkt eller serviceydelse.

Men pointen er:
Skabe en virksomhed på, hvad potentielle kunder ønsker at købe; ikke hvad du ønsker at sælge.
Og hvis det alligevel skulle lykkedes for dig, så er der sikkert masser af held involveret.

Alt for mange iværksættere misser desværre denne pointe.

Den allermest vigtige viden, du overhovedet kan have er, at forstå dine potentielle kunder. Virkelig at forstå dem. Virkelig at komme ind under huden på dem.

Prøv at sige denne sætning hver morgen, når du står op:

Jeg skal ind under huden på mine kunder.

Når du kommer ind under huden på dine kunder sker følgende:
Alt hvad du gør, vil være meget mere effektivt, fordi du ”skyder” efter det rigtige mål og du bruger den rigtige ”madding”.

Lad mig plante en lille tanke hos dig:
Jo mindre du ønsker at arbejde i din virksomhed, og jo mere du ønsker at tjene - jo bedre skal du kende dine (kommende) kunder.

Lad os nu rettet kameraet over på dig:
Alt for mange iværksættere er for dovne til at gøre dette stykke arbejde (Undskyld hvis jeg fornærmer dig). At krave ind i hovedet OG ind under huden på deres potentielle kunder. Det får hurtigt et flueben. For det er der da styr på. Og så er tankegangen ellers: ”Det kan jeg sælge og overtale mig ud af det”.

Her er min mening om den holdning:
Den går bare ikke. Intet. Og jeg mener intet. Vil nogensinde kunne erstatte at kende din ideelle kunde til bunds. Og hvis du spørger mig, om det kan være én af grundene til at ophørsudsalgsskiltet alt for hurtigt bliver hængt op? Så er mit svar: Det har helt sikkert noget med det at gøre.

Hvad tænker du, når jeg giver udtryk for:

”Jeg tror ikke på generisk overtalelse. Men jeg tror på, at du skal forstå din potentielle kunde(r) bedre end de kender dem selv. Og hvis du gør det, så bliver du en succesfuld iværksætter”.

Derfor:
At kende – virkelig at kende – dine potentielle kunders ønsker, krav og behov, vil ikke blot gøre din marketing og dit salg mere effektivt. Men det vil også gøre dine produkter eller serviceydelser endnu bedre. Og du vil sandsynligvis overgå dine potentielle kunders forventninger. Og lægge kimen til, at dine kunder anbefaler dig til andre. Og i disse så online tider, kan det sågar være, at dine kunder vil dele deres (fantastiske) oplevelser med dit produkt eller serviceydelse med hele verden.

Så spørg dig selv:
Er du inde under huden på dine kunder?

Hvis ikke, så hør her. Her er hvad du kan gøre:

  1. Afsæt min. en time om dagen
  2. Tag telefonen
  3. Ring til 5 potentielle kunder og spørg dem om hvilke problemer/udfordringer de har lige nu.
  4. Skriv det ned.
  5. Gentag øvelsen hver dag i 14 dage.
  6. Brug al det dine potentielle kunder har sagt i dine salgs- og marketingaktiviteter.

Hvis du gør det rigtigt, så kommer der også resultater. Nemlig, at dine kunder køber. 

 

Prøv at læse denne artikel én gang til.

Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder nemlig handling.

 

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

 

Jeg vil meget gerne have lov til at maile dig mit nyhedsbrev: ”Den lille forskel med den store virkning – uden spild af dine penge, tid og ressourcer”.

Du kan tilmelde dig her: ”Jeg vil gerne modtage dit nyhedsbrev, Mogens”

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!