Den anden sti til succes – designet af din virksomhed

4. Den anden sti til succes

Hvad er i grunden meningen med at starte og vækste en virksomhed. Hvis du aldrig kan slippe fri af den?
Hvad er i grunden formålet med at drive en virksomhed? For at eje og drive en virksomhed er meget mere end et job.

I et job udveksler du tid og indsats for penge.

Min mening er, at du bør gøre din virksomhed til midlet til, at leve et liv efter helt dit eget design.

Prøv at tygge lidt på denne her: ”Hvis du elsker at gøre noget, så prøv at slippe det. Hvis det bliver ved med at komme tilbage til dig, så er det dit. Hvis ikke det gør, var det nok aldrig meningen, at du skulle gøre netop det”.

Og bliver du ved” at knogle r*ven ud af bukserne” i din virksomhed; selvom det ikke er nødvendigt.
Så har du fat i noget af det rigtige.

 

Hvordan starter de fleste?
De hopper bare ud i det. Idéen er sommetider nærmest kommet ud af den blå luft. Medens du står under bruseren. Læser noget i avisen. Ser en fjernsynsudsendelse. Hører nogen tale om et eller andet. Eller du er bare pisse træt af en umulig chef. Og det må du da kunne gøre meget bedre.

Du kan måske også have været ude at vende alle de sten, du kan vende. Og Vupti. Så så du den gyldne mulighed.

Men i begge tilfælde. Du hopper bare ud i det. Måske først i din fritid.

Det er sådan set også alt sammen OK.

Men du kunne også overveje en anden måde.

 

Hvad med at starte på den her måde?

Nemlig at du spotter et problem, en frustration, en irritation hos en større gruppe mennesker. Der er sikkert allerede nogen, som gør deres til at løse problemerne. Men problemerne er der stadig.
Og du så løser problemerne bedre, hurtigere, mere sikkert, billigere, mere bekvemt, eller på en helt anden måde?

Nu tager muligheden nemlig udgangspunkt i din potentielle kundes udfordringer. Muligheden ligger i at gøre andres liv bedre. Og så adressere deres behov meget bedre - på alle måder; end alle dine konkurrenter.

Ku´ det være en måde på, at du gør din virksomhed til midlet til at leve et liv helt efter dit eget design?

Nemlig at du designer din virksomhed med det formål at hjælpe andre. Og hjælpe dem f.eks. bedre, billigere, hurtigere, mere sikkert og mere bekvemt.

Og at du designer og skaber en levende, åndende organisme (din virksomhed), som på sigt kan ånde og leve – uden din direkte indblanding.

 

Har du også følt: ”Min virksomhed er ligesom min baby”.

Sådan havde jeg det også for mange år siden. Indtil jeg fik en brat opvågning. ”Jeg skal selvfølgelig slippe min baby på et tidspunkt. Min baby skal selvfølgelig også leve sit eget liv – uden min konstante indblanding”.

Kunne det tænkes, at det også er sådan, du burde designe din virksomhed? At den kan leve i bedste velgående – uden din konstante indblanding? Og at det kun er i begyndelsen, at den skal behandles som en baby?

 

Er formlen for virksomhedssucces i grunden ikke ganske simpel? Jo flere mennesker du hjælper = jo større succes vil du opnå.

Jo flere der kan nyde udbyttet af din virksomheds produkter eller serviceydelser = du større succes vil du opnå.

Jeg har sikkert skrevet det før. Men her kommer så en gentagelse: Formålet med at drive en virksomhed er at skaffe og beholde kunder. Og behandle dem så godt, at de køber igen og igen og igen. Bliver loyale. De repræsenterer en høj livstidsværdi for dig. Og du behandler dem så godt, at de anbefaler og henviser dig til andre.

Her en anden lille – men meget vigtig - pointe. Når du designer din fremtidige virksomhed. Designer du den så kun med kun dine personlige mål for øje? Hvad med dine kommende team-medlemmer, dine leverandører, dine kunder, dine samarbejdspartnere, dine mentorer osv. Mon ikke også de har nogle mål, de gerne vil opnå?

Designer du din virksomhed kun med dine mål for øje. Hvem tror du så, der kommer til at ”tage hele slæbet”?

Og en skønne dag ender du måske i ”Dødszonen”. Det er et meget ubehageligt sted at være. Jeg taler af erfaring. Men den historie får du en anden god gang.

  1. Nu er jeg ved at være fremme ved pointen.

 

Du bør designe din virksomhed til at hjælpe flest mulige mennesker med løsninger af deres problemer, frustrationer, irritationer – eller i den anden ende opnå deres mål eller drømme. Og samtidig hjælpe dine team-medlemmer, dine leverandører, dine samarbejdspartnere, dine mentorer med at opfylde deres mål.

Og designe den på en sådan måde, at ”din baby” også kan leve helt sit eget liv – uden din indblanding.

Nu er det nemlig ikke kun dig, der ønsker succes for din virksomhed. Det gør alle de andre også.

Sagt med lidt andre ord: Er din virksomhed designet til at alle får et udbytte af interaktionen med din virksomhed – og ikke kun dig – så taler sandsynligheden for hurtige succes, hurtige vækst og mindre arbejde fra din side.

Så det var lidt tanker om at designe din virksomhed.

 

Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder handling.

 

Med venlig og stor iværksætter hilsen

Mogens

 

Jeg vil meget gerne have lov til at maile dig mit nyhedsbrev: ”Den lille forskel med den store virkning – uden spild af dine penge, tid og ressourcer”.

Du kan tilmelde dig her: ”Jeg vil gerne modtage dit nyhedsbrev, Mogens”

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!