Kender du den første sti til fiasko?

3. Kender du den første sti til fiasko

Mit gæt er, at du læser det her indlæg, fordi du har trykket på knappen, og valgt at hoppe ud i livet som iværksætter.


Hvis jeg har ret – så er du alt for sej.


Mit gæt er også, at du drømmer om, at kunne leve fuldtid af din virksomhed en dag.
Og gerne så hurtigt, som overhovedet muligt.


For at kunne leve af din virksomhed, er det nødvendigt du tilegner dig flere kritiske succeskompetencer, som gør at du ikke bare bliver succesfuld. Altså tjener penge.
Men, at du får en virksomhed, som du mere end bare kan leve af.

Det er et godt sted at være. Og et sted som rigtig mange iværksættere aldrig kommer til.
De sørgelige facts er stadig at mellem 50 % og 60 % af alle nystartede virksomheder er lukket efter ca. 5 år.
Ud af de resterende virksomheder er mellem 50 % og 80 % lukket efter endnu 10 -15 år.
Så hvis du drømmer om at leve af din virksomhed, og få en virksomhed som tjener penge hele tiden, så kan du godt allerede nu godt glæde dig.


Her på ”Den lille forskel med den store virkning” bloggen vil jeg fortælle om alt det, jeg gerne ville have vidst, da jeg startede.
Og jeg har efterhånden 49 års international iværksættererfaring i, at starte virksomheder op fra bunden. Jeg har gjort det fra Rusland til USA. Og den viden jeg har - vil jeg gerne dele med dig.


Og det allerførste emne, som jeg vil tage frem er frygten for fiasko. Du ved nok – den der lille irriterende stemme, som siger: ”Du kan ikke”, ”Du er ikke god nok”.


Men lad os træde et skridt tilbage. For hvad er fiasko?

En simpel definition på fiasko kunne være: Mangel på succes.
Og er det ikke lige præcis det, som du frygter? At det ikke går? Og du står tilbage midt i et økonomisk ragnarok, som du ikke aner, hvordan du skal komme ud af.

Jeg ved godt, at det lyder meget barskt. Men engang imellem er det nødvendigt, at være 100 % ærlig omkring tingene. Jeg ved, at det som jeg lige har fortalt dig, kan vække stærke følelser, og give anledning til gode diskussioner. Og ingen siger, at du skal være enig med mig.

 

Lad mig stille dig to spørgsmål:

Spørgsmål #1: ”Har du et klart billede af, hvad virksomhedssucces er?”
Spørgsmål #2: ”Har du et klart billede af, hvad der kræves for, at opnå virksomhedssucces?"

Bare rolig.

Hvis ikke du har, er du ikke alene. Jeg havde virkelig ingen anelse om det, da jeg blev iværksætter i 1972. I starten var mit succeskriterie:

- At overleve

- Og så noget med mange penge.

 

Så jeg kunne …

  • Rejse
  • Have et godt sted at bo
  • Køre en lækker bil
  • Komme i de rigtige kredse
  • Og mere i den boldgade

Men en forståelse for, og et klart billede, af hvad virksomhedssucces var for en størrelse, havde jeg på ingen måde. Og da slet ikke hvad der kræves for, at jeg kunne kalde mig ejer af en succesfuld virksomhed.

Men her er hvad jeg har lært om fiasko, som jeg ville ønske, jeg havde vidst for 49 år siden.

 

Forestil dig det her: 

Du er med på en ekspedition. Du skal bestige Mount Everest. Du har kravlet i to måneder, og mangler kun de sidste 1000 meter. 

Men du må vende om, fordi vejrforholdene pludselig ændrer sig, og af sikkerhedsmæssige årsager, må du kravle ned igen.

Er det fiasko?

Du kunne også fortsætte, presse dig selv til det yderste, og plante flaget på toppen. Og da du havde plantet flaget, kom en uventet storm, og du døde på toppen.

Er det succes?

Pointen her er, at uanset om du bestiger Mount Everest, eller du vil have en succesfuld virksomhed, bør du have et meget klart billede af, hvad succes er for en størrelse. Og hvis du ikke har det, så er det den manglende indsigt, der er den første sti til fiasko.

At dø på toppen af Mount Everest er ikke nogen en succeshistorie.


Du kan jo selv færdiggøre sætningen: Fiasko betyder for mig, at ….


Jeg vil elske at høre fra dig

 

Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder handling

Med Venlig Iværksætterhilsen


Mogens

Jeg vil meget gerne have lov til at maile dig mit nyhedsbrev: ”Den lille forskel med den store virkning – uden spild af dine penge, tid og ressourcer”.

 Du kan tilmelde dig her: ”Jeg vil gerne modtage dit nyhedsbrev, Mogens”

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!