Kender du forskellen: Forretningsplan vs. Forretningsmodel

2. Forside vækstrapport stop blødningen

Efter at have startet og opbygget 9 virksomheder i 9 forskellige lande fra 1972 til 2011 og solgt det hele i 2011/12. Er jeg nu i gang med at starte min 10. og absolut sidste virksomhed.

En helt ny virksomhed indenfor en helt anden branche.

Nu handler det om at hjælpe iværksættere og selvstændige med at skabe en virksomhed, som du bare mere end kan leve af – uden spild af dine penge, tid og ressourcer.

Eller sagt på en anden måde:

At gøre din virksomhed til midlet til, at din familie og du kan leve et liv helt efter eget design. Præcis dét, har jeg selv gjort.

 

Lad mig stille dig et spørgsmål: "Hvad var det første, du gjorde - efter du besluttede dig for, at starte din egen virksomhed?"

Gætter jeg ved siden af, hvis jeg skriver, at det var at lave en forretningsplan?

(For sådan én beder jo f.eks. banken og forskellige rådgivere jo om).

Sådan én startede jeg også på. Men det opgav jeg meget hurtigt. Jeg hader simpelthen at lave forretningsplaner på jeg-ved-ikke-hvor-mange-sider. Som ingen alligevel læser. Og så laver jeg om på den hele tiden, ”når jeg lige har sovet på det”.

Har du også lavet om i din forretningsplan mere end én gang?

Derfor tænkte jeg, at der simpelthen må være en bedre måde at komme i gang med processen på. Og som den gode Murphey har sagt: ”Før du gør ét, skal du gøre noget andet først”.

Så inden jeg – hvis jeg overhovedet gør det – laver en forretningsplan, skal jeg have lavet en forretningsmodel.

I en forretningsmodel besvarer og tester du 9 blot spørgsmål.

Noget mere overskueligt, synes du ikke?

I min forretningsmodel svarer jeg helt overordnet fire spørgsmål:

  1. Hvad tilbyder jeg mine kunder?
  2. Hvordan har jeg tænkt dig at sælge mit produkt?
  3. Hvordan vil jeg lave det?
  4. Hvordan vil jeg tjene penge på det?

Du kan både lave en forretningsmodel for din virksomhed og for dine produkter. Jeg har valgt at lave en forretningsmodel for mit produkt: www.succesportalen.dk/differentierellerdoe

Her er de spørgsmål, som jeg besvarer i min forretningsmodel:

  1. Hvem min ideelle kunde er.
  2. Hvilke problemer de slås med.
  3. Hvordan jeg kan løse problemerne.
  4. Min UVP – Unique Value Proposition.
  5. Min konkurrencemæssige fordel.
  6. Mine marketing-/salgskanaler.
  7. Min salgsproces og konvertering.
  8. Min omkostningsstruktur.
  9. Mine indtægtskilder/mine kunders livstidsværdi.

Lad mig pointere, at inden en forretningsmodel er GEMMENTESTET, er alt der står i den, ikke andet end markedsantagelser/hypoteser.

Efter at have udfyldt forretningsmodellen går øvelsen ud på, at komme op med en GENNEMTESTET forretningsmodel. Med brug af færrest mulige ressourcer (tid og penge). Det betyder f.eks. at få en dialog med potentielle kunder. Og forskellige typer af rådgivere alt efter hvilket produkt, du ønsker at bringe på markedet.

En forretningsmodel handler ikke om at lave en plan A. Det handler om at komme lave en plan, som virker. Og min erfaring er ganske klar. Det er de færreste Plan A, der virker.

Så min pointe er:

  1. Lav en forretningsmodel for dit produkt. Hvis du har flere produkter skal du lave en forretningsmodel for hvert produkt.
  2. Byg dine antagelser på markedsrealiteter. Ikke dine egne realiteter.
  3. Test dine antagelser og kom hurtigst muligt frem til en forretningsmodel, der er gennemtestet og virker. Med brug af færrest mulige ressourcer.

Tænk på, at det at starte en virksomhed eller sende et nyt produkt/serviceydelse på markedet, er lige som at spille matador. Når kassen er tom, er spillet slut.

En sidste ting. Du bør ikke bruge mere end nogle få timer på at lave dit første udkast. Jeg lavede min forretningsmodel for www.succesportalen.dk på 2 timer. Og nu er jeg i gang med at teste den.

 

Til at starte med, handler det blot om at få dine tanker ned på papir og derefter ”gå ud i den virkelige verden” og teste dine antagelser.

Det har jeg faktisk skrevet en hel rapport om, hvordan du krise- og fremtidssikrer din forretningsmodel – uden du knokler dig selv halvt ihjel.

Den kan du hente helt gratis her de næste 14 dage.

 

Med venlig iværksætterhilsen

Mogens 

 

Jeg vil meget gerne have lov til at maile dig mit nyhedsbrev: ”Den lille forskel med den store virkning – uden spild af dine penge, tid og ressourcer”.

Du kan tilmelde dig her: ”Jeg vil gerne modtage dit nyhedsbrev, Mogens”

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!