De 8 værste faldgruber i din forretningsmodel

1. De 8 værste faldgruber i din forretningsmodel

Jeg tænkte meget over denne artikel, fordi jeg slet ikke har lyst til hverken løftet pegefinger eller formidler af dårlige ”nyheder”.

Men mange års som international ”iværksættermorfar” har også lært mig:

Fokus på facts.

Og der er jo en grund til dels, at en al for høj % del af iværksættere ”lukker og slukker” indenfor al for kort tid, og at ganske mange af alle nye produkter eller serviceydelser tages af markedet igen meget hurtigt.

Eller

Som en nylig (maj 2021) undersøgelse hos SMV Danmark viser:

”24.000 selvstændige tjener under fattigdomsgrænsen.

En almindelig selvstændig tjener mindre end en almindelig lønmodtager, og relativt flere selvstændige end lønmodtagere ligger i lavindkomstgruppen og tjener under fattigdomsgrænsen. Samtidig er adgangen til sociale ydelser som fx dagpenge mere restriktiv for selvstændige end for lønmodtagere.”

Den undersøgelse er ganske barsk læsning.

I denne artikel, vil jeg derfor skrive om de væsentligste faldgruber, jeg oplever når både iværksættere og selv erfarne selvstændige enten starter nye virksomheder eller lancerer nye produkter eller serviceydelser.

Ud fra devisen, at mange dele i alle projekter alligevel havner i skraldespanden.

Og selv i de vellykkede projekter havner meget ofte i skraldespanden i begyndelsen.

For ikke at bruge unødige ressourcer.

 

Her er min oplevelse af faldgruberne:

  • Iværksætteren ved ikke hvad succes er og hvordan succes måles.

Mange søger vækst for vækstens skyld alene. Eller det modsatte. Der etableres lige nok omsætning eller indtægter til ikke at skulle lukke. Begge dele peger i samme retning.

Iværksætteren har ikke et klar billede af, hvordan succes ser ud eller hvordan succes måles.

Hvordan succes ser ud og måles, kan jeg ikke fortælle. Det er helt op til dig.

Men hvad jeg ved, er at iværksætteren bør tage sig tid til at reflektere over, hvordan succes ser ud og hvordan den skal måles. Det handler rigtig meget om hvorfor, hvad, hvordan og hvornår? Og de milepæle, der skal nås undervejs.

Er det Mount Everest, der skal bestiges eller er det Himmelbjerget?

Som Steven Covey beskriver det:  Start with The End in Mind.


  • Produkter eller serviceydelser til alt og alle.

Når iværksætteren laver et produkt til alt og alle, ender det oftest med at blive et produkt til ingen. Løsningen er at finde ”First Movers/Early Adopters” og teste produktet eller serviceydelsen sammen med og på dem. Derudover vil det altid være en god øvelse at teste forretningsmodellen med relevante rådgivere.

Selv Facebook startede ikke med at være et produkt til alt og alle. Men startede som et forum for studerende på Harvard.

Velvidende at der godt kan være stor forskel på ”First Movers” og de senere ”rigtige kunder”.


  • Kundeproblemet er ikke specifik nok.

Den største hemmelig for succes ligger i at finde og løse et problem(er). Potentielle kunder har først og fremmest fokus på, hvad deres problem. Her har Stephen Covey igen sagt nogle vise ord: ”Seek to understand then to be understod”

Med andre ord. Den der forstår potentielle kunders problem – og sågar kan give bedre udtryk for dem end den potentielle kunde selv – opfattes som oftest også som den, som har løsningen.

 

  • Ingen konkurrencemæssig fordel:

Den tidligere chef for GE, Jack Welch er kendt for at sige: ”Har du ingen konkurrencemæssig fordel, så lad være med at konkurrere. Ellers find én”.

Selv kommer jeg fra levnedsmiddelbranchen. Mange af mine tidligere konkurrenter sagde alle, at de havde en produktudviklingsafdeling. Virkeligheden var dog en helt anden. De havde en ”produktkopieringsafdeling”.

Sådan én havde jeg da også. Men brugte alligevel de fleste kræfter på at lave vanskeligt kopierbare produkter.

Selvom det i den tidlige fase af det at lave en forretningsmodel kan være ganske udfordrende, at indbygge de(n) konkurrencemæssige fordel (e)), er det alligevel en komponent, som skal tages meget seriøst. Bagsiden af den medalje hedder meget hård priskonkurrence.


  • Svag Unique Value Proposition eller Unique Selling Proposition

Dette er heller ikke verdens letteste. Men også her bør du allerede i den fase, hvor du laver din forretningsmodel bruge ressourcer på at komme op med en UVP. Den perfekte UVP kommer sandsynligvis ikke lige med det samme. Måden at teste den på, vil ganske enkelt være at bruge den i din allerførste marketing. Og observere, om den skaber nok attention til, at dine potentielle kunder i det mindste vil indlede en dialog med dig.

 F.eks. på dit web-site være villig til at give dig navn og e-mailadresse.

 

  • Manglende økonomiske ressourcer.


At starte en virksomhed eller lancere et nyt produkt eller serviceydelse kan være ligesom at spille matador: Når kassen er tom – er spillet slut.


Her er 3 væsentlige spørgsmål, som bør besvares:


  1. A) Har dine kunder et – eller flere – problemer, som er værd at løse?

        Det finder du bedst ud af gennem samtaler med kommende kunder.


  1. B) Har du lavet et produkt eller serviceydelse, som potentielle kunder har behov for eller ønsker?


  1. C) Søger de aktivt efter en løsning og dermed også i det hele taget vil betale for løsningen.

   


  • Du er forelsket i dit produkt/serviceydelse.

At blive/være forelsket i dit produkt eller serviceydelse er som et tveægget sværd. På en ene side skal en iværksætter være forelsket og passioneret omkring sit produkt og på den anden side ikke. Forelskelsen kan gøre dig fuldstændig blind.

Udfordrer dig selv og lav et ”minimum – levedygtig – produkt”, som leverer værdi til potentielle kunder.  På hurtigst mulig måde.  Om dit produkt eller serviceydelse virkelig opleves af de potentielle kunder, som givende den samme værdi, som du forestiller dig. Det finder du kun ud af, når du tester det i den virkelige verden.


  • Faglige kompetencer er ikke nok.

Iværksætteren er fagligt dygtigt; men uddannelse i faget at drive en succesfuld virksomhed er mangelfuld. Og nok allerværst. Iværksætteren søger ikke råd hos de rigtige personer. Familie, venner og bekendte er ikke godt nok.

 

Min pointe med denne artikel er:

At lære af andres fejl.

Alt i en forretningsmodel er gæt/antagelser/hypoteser. Og alt skal testes og valideres. Faldgruberne skal findes så tidligt, som overhovedet muligt. Og smides i skraldespanden.

Det handler ikke om at komme op med en forretningsplan; men hurtigst muligt komme op med en forretningsmodel, som virker.

Og inden kassen løber tom.

 

Der er for resten også en anden pointe:

Virker det ikke småt – så virker det heller ikke stort.

Har du også erfaring med, hvorfor det for alt for mange iværksættere ikke lykkes? Så tror jeg, at mange ville sætte pris på dine kommentarer.

Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder handling.

Undgå alle usikkerhederne. Du kan downloade alle informationer til en vellykket forretningsmodel de næste 14 dage – ganske gratis - ved at trykke her.

 

Med venlig iværksætter hilsen

Mogens

 

Jeg vil meget gerne have lov til at maile dig mit nyhedsbrev: ”Den lille forskel med den store virkning – uden spild af dine penge, tid og ressourcer”.

Du kan tilmelde dig her: ”Jeg vil gerne modtage dit nyhedsbrev, Mogens”

 

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!